Det er mange faktorer som spiller inn når man ønsker å skape en positiv arbeidsplass: Gode arbeidsforhold, utfordrende oppgaver, anerkjennelse og samarbeid, for å nevne noen. Disse emosjonelle og psykiske faktorene er overordnet en arbeidstakers tilfredshet. Men det man heller ikke skal overse, er kvaliteten på den fysiske arbeidsplassen. Den fysiske plassen kan enten hindre eller støtte oppbyggingen av en positiv arbeidskultur. Nedenfor er 3 punkter som bidrar til nettopp dette; en god og produktiv arbeidskultur.
Lyst og ledig
Alle ønsker naturlig lys og store arbeidsområder på arbeidsplassen sin. Arkitekter og biologer forteller oss at dette er den menneskelige natur, og hvis vi er heldige er vi omringet av vinduer med naturlig lys på arbeidsplassen. Innendørs vinduer til kontorer og møterom skaper ofte en illusjon av å ha et større personlig arbeidsområde.
Privatliv
Til tross for at vi gjerne vil ha det lyst og ledig, så behøver vi privatliv for å kunne arbeide produktivt uten distraksjoner. I tillegg er det ofte påkrevd å kunne beskytte pasienter, kunder etc. På arbeidsplasser hvor privatliv og konfidensialitet er en prioritet kan arbeidsområder føles som om du jobber i et trangt og innestengt rom.Arbeidsmiljø
Vi liker å føle at vi er med i et fellesskap. Som mennesker er vi sosiale dyr, og vi trenger ikke nødvendigvis å være i en aktiv samtale med noen for å kunne føle en forbindelse med dem. Faktisk så kan følelser om et felles mål og gjerning med de vi jobber sammen med ha en dramatisk positiv effekt på produktiviteten.Optimalisering av arbeidsområde med vindusfilm
Vi blir alltid overrasket over hvordan vindusfolie kan være et så virkningsfullt. Det er et enkelt og samtidig allsidig materiale som tilbyr et bredt spekter av innsynshindring og skjerming, samt en uendelighet av designalternativer.
Vinduer innendørs
I mange bransjer som f. eks. bank/finans, helse, velvære og lignende er det både viktig, og noen ganger påkrevet å skjerme kunder eller pasienter fra innsyn.Å skape en mer privat atmosfære i konferanse og møterom kan også være verdifullt for møteklimaet, samtidig som det minimerer distraksjoner slik at møtene kan holdes fokusert og innenfor avsatt tidsramme. Det er viktig å merke seg at skjerming ikke alltid krever full innsynshindring. Avhengig av hvor mye skjerming du trenger, kan du planlegge graden av dette og velge et design basert på hvordan det ser ut når du står utenfor og ser inn.
Positivt utskåret
Positivt utskåret folie er så enkelt som at hovedelementene av designet/logoen er skåret ut av vindusfolien. På eksemplene nedenfor ser du en logo som er utskåret slik.

Her har vi to eksempler på positivt utskåret folie. Ingen av disse er nødvendigvis laget for skjerming, men hovedsakelig for synlighet.
Negativt utskåret
Negativt utskåret folie er når objekter, tekster eller designet er kuttet og fjernet fra folien. Den gjenstående folien som blir montert på glasset er da den negative luften. Negativt utskåret folie er en meget effektiv måte å øke skjermingen, men samtidig gi designet mer energi og profilering.
Print på folie
Du kan også velge å printe ditt helt spesielle budskap på folien. Med print kan du bruke glassfolie til merkevarebygging for å oppnå kommunikasjonsmål på en ny måte. Print på glassfolie kan derfor skape en helt unik utførelse for deg og din bedrift.
Her har vi printet et mønster på glassklar folie til Peppes Pizza på deres salgskontor, for å skape et rent og minimalistisk uttrykk.
Av Helene Kristiansen
Om forfatteren:
Helene Kristiansen jobber som grafisk designer og prosjektkoordinator hos Design AS. Hun har gjennom flere år deltatt på kurs og opplæring innen foliefaget, samt vært på en rekke messer og fabrikkbesøk i inn- og utland. Hun har spesialisert seg på folie og utsmykning, og har et mål om at alle skal ha en arbeidsplass de er stolte av å vise frem til både kunder og kollegaer. Helene har tidligere erfaring fra butikkarbeid og redaksjonell design. Hun er utdannet Grafisk Designer fra Norges Kreative Høyskole i Oslo.